Katter må ID-merkes.

29.09.09, kl. 22:59 | Publisert i Dyr, Personlig, meg, Samfunnet | 5 kommentarer

Sorry for dårlig blogging i dag. Men jeg har vært med min kjære i retten, og sovet, så var jeg på jobb. Nå er jeg sliten og trøtt, og skal snart hive meg under dyna igjen. Jeg har et godt sovehjerte! Jeg elsker å sove. *smil*

På jobben i dag ble jeg sittende å se litt på tabloid (jeg hater sånne programmer! Lurer på om folka som er med å krangler fyker på hverandre på bakrommet etterpå?) fordi vi venta på at cæsar skulle begynne, og vi har bare NRK 1, NRK 2 og TV 2 på jobben, så da ble det slik.

På tabloid snakka de om noe jeg faktisk kan si at jeg interesserer meg for, noe jeg veldig sjeldent gjør, fordi jeg ikke liker å være samfunnsaktiv å ha meninger, og jeg liker hvertfall ikke dele meningene mine med andre. Men denne gangen skal jeg dele meningen min med dere. Er ikke jeg snill?

Uansett, de snakka om at katter er en trussel for norsk natur! Grunnen til at de blir sett på som en trussel, er fordi de er alt for mange og fordi de fanger småfugler. Jeg har aldri hørt at småfuglene er utryddningstrua, så akkurat det med fuglene kunne jeg ikke bry meg mindre om. Idèen deres for å få vekk problemet er å ID-merke folks katter. Noe jeg mener virker fornuftig. Problemet ligger i at det finnes for mange katter uten eiere «villkatter» og disse kattene parrer seg med andre villkatter, som igjen får unger, som ikke får noe trygt og godt hjem. Det er selvfølgelig veldig synn i disse kattene – for katter er så søte, uskydlige og nydelige.
Altså, det som må bli gjort, er at alle katter med eiere skal ID-merkes, og villkattene må vekk, på en eller annen måte.

Jeg synes ID-merkingen virker veldig fornuftig, for hvis dyrebeskyttelsen eller andre finner katter, kan de sjekke om det er noen som eier dem eller ikke. Og hvis det er noen som eier dem, er det lett å finne eierne igjen. Og hvis ikke kan de prøve å finne et hjem til katten :)
Eneste dumme er jo at ID-merking antageligvis kommer til å bli en dyr fornøyelse. Men det blir jo og på en måte en trygghetsfølelse?

Hva er din mening om dette?
(Vet ikke om jeg var så flink å forklare, men ok)

5 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Jeg har ingen spseielle meninger om dette temaet, men jeg synes det høres veldig fornuftig ut:)

    sv: Brownies er godt, emn veldig farlig! Fatso mat asså! Huffda, bra noen andre og sliter med penger;) hehe.. neida, jeg skal ikke gosse meg i andres dårlige råd;)

  2. Det spørs hvordan de har tenkt å ID merke kattene. Mange katter som har halsbånd blir kvalt når de klatrer i trær og halsbåndene henger seg fast. Derfor bruker jeg ikke det på min katt verfall.
    (way to sound like a crazy cat lady 0o)

  3. Sv; Aah, et Harstad-hjerte varmer et annet Harstad-hjerte ^^,

    Katter som ID-merkes..Da tenker jeg på sauer med lapp i øret :S DET håper jeg kattene slipper. Tror eierne må begynne å ta bedre vare på kattene sine og gi dem et halsbånd, enklere og bedre :)

    Men at katter er en trussel for norsk natur?? Kjære vene! Noen ganger har folk på tv’en så lite å snakke om.. I mitt lille liv har jeg ikke sett en såkalt løskatt som har et eller annet form for hjem. Og det at små fuglene forsvinner er jo egentlig en positiv ting ;) Inge bråking om morgenen :D haha

  4. Hørte om det på nyhetene. Synes det er lattelig !
    Greit med sterilisering/kastrering om man ikke ønsker kattunger o ID-merking. Men da bør også prisen på ID-merking gå lavere slik at alle som har en katt de er glad i, fattig eller rike mennesker skal kunne gjøre dette uten at det blir som en byrde.
    Måtte le når de snakket om å ha bjelle på kattene. Fordi «stakkars» fuler blir utrydda, men de tenker ikke så langt som det at de har tidligere sagt at det er fint de fanger mus ? ;) Med bjelle hører alle dyr de, og hva skjer da om katten forsvinner i skogen, de får seg jo ikke mat ! Dårlig argument !

  5. Jeg ikke noe mening om det der.
    Men synes det virker ganske så greit å få ID merket dem. :)


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

