Jævla Nordlænninga <3

25.01.10, kl. 09:06 | Publisert i ANBEFALINGER, Celebs, FILM/SERIER | 2 kommentarer

Nordnorske skuespillere er nedprioritert! For det første er nordnorsk utrolig løye (vestlandsord som betyr gøy/morsomt/vitting osv) i norske filmer, og skuespillerne er utrolig dyktige. Dette er mine tre favoritter:

Mikkel Gaup: Er en helt for meg, som noen av dere kanskje har fått med dere, så er jeg samisk, og filmen jeg oppdga Mikkel Gaup i var nok i Veiviseren. Som er en fantastisk samisk film. Denne filmen, kanskje mest pga presentasjonen til Mikkel hjalp meg med å innse at jeg bure være stolt over å være samisk, og ikke skule det og være flau over det. Noe jeg var (pga mobbing på barneskolen) helt fram til jeg så denne filmen, i starten av ungdomsskolen(?)
Mikkel snakker samisk i mange av filmene jeg har sett han i, men vet dere hva? Det gjør INGEN ting, filmer burde ikke nedprioriteres selv om de er på samisk – det finnes faktisk subtitles! Andre filmer dere kan se Mikkel Gaup i: Kautokeino opprøret (ikke sett), Jul i Blåfjell og Slipp Jimmy Fri.

Bjørn Sandquist: er egentlig ganske ny for mine øyne, men jeg er stor fan allrede. Nordlenning med geniale roller og replikker, som i Død Snø for eksempel. Bjørn Sandquist spiller alltid dum nordlenning som ikke har så veldig mye peiling på verden (som i Tomme Tønner) Andre filmer du finner Bjørn i: Døden på Oslo S, Pelle Politibil, Kautokeino opprøret, Jernanger og Den siste revejakta.

Tommy Wirkola: er både filmskaper og skuespiller. Han har laget blant annet Kill Buljo og Død Snø. Tommy er også ganske ny for mine øyne, men jeg liker rollene jeg har sett han i så langt. Spesielt i Død Snø og Tomme Tønner. Jeg liker også filmene han har laget – dette er en stk genial nordlenning jeg tror vi kommer til å se mye til i framtiden!

Go Nordlenninger! Creds til dere.

Kilde: Wikipedia.org.

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Det der er ikke Tommy Wirkola, det er Stig Frode Henriksen ;)

    Der e Tommy :D

  2. Bjørn heter Sundquist, ikke Sandquist.
    Jeg syns ikke Bjørn Sundquist spiller så veldig dum at det gjør noe, i de filmene han er en typisk karrikatur Nord-norsk mann, så er som regel alle de andre i filmen også karrikaturer og litt dumme..


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

